Wat zou het toch gemakkelijk zijn als het leven zo simpel was. Toch zit er een grote kern van waarheid in. Waarbij touwtje springen staat voor de metafoor van dingen die je kind nog niet kan maar wel wil. Wat doet je kind of hoe ga jij als ouder om met frustratie bij het leren. Hoe help jij je kind met een strategie om het onder de knie te krijgen en wat kun je (slim) doen om te zorgen dat je kind op school gemakkelijkere onbekende dingen gaat leren. Een tipje van de sluier, het gaat over essentiële vaardigheden.
Ik wil wel maar ik kan het nog niet.
Het hebben van een verlangen is een mooi iets. Hoe sterker het verlangen is, des te groter dat je jezelf er voor wilt inspannen om het te bereiken. Zoals met alles (zowel bij kinderen als volwassenen) het verlangen moet bereikbaar zijn, moeten binnen de mogelijkheden liggen anders zorgt het voor weerstand en afschuw en kan het leiden tot faalangst als het na echt hard werken, proberen en veel inspanning als nog niet lukt.
Hoe vergroot je het verlangen waardoor de drive om door te zetten stijgt.
Ik ben geen voorstander van competitie over het vergelijken met andere kinderen. Toch kun je op een speelse manier het verlangen vergroten. Je kunt vragen waarom je kind touwtje willen leren springen, wie nog meer touwtje kan springen, wanneer je kind het ook wil kunnen.
Help je kind te leren door een Life Skill techniek.
Wat ik al eerder zei, het gaat niet om het touwtje springen, je gebruikt het touwtje springen om een ze te leren omgaan met zaken die ze nog niet kunnen. Je leert ze een strategie, een aanpak om wel succesvol te zijn. Als je deze life skills op een speelse manier kunt aanleren, dan gaat je kind vanzelf de vertaling maken naar andere zaken. Zelfs op school ga je dit terug zien, je gaat zien dat ze beter en beter wordt op het gebied van essentiële vaardigheden. Dit zijn vaardigheden die essentieel zijn voor het leven en werken in de 21ste eeuw en die bepalen of je later succesvol wordt en blijft.
Jouw plan van aanpak om je kind te leren iets te leren.
Ik beschrijf hier de stappen die je doorloopt en zal daarna nog even in een stukje proza vertellen hoe het in de praktijk eruit kan zien.
Stap 1: Vergroot het verlangen van iets wat je kind graag wil leren, en binnen de mogelijkheden ligt.
Stap 2: Doe een nulmeting en stel voor om een plan te maken wat leidt tot succes.
Stap 3: Bedenk samen welke stapjes er allemaal zijn die leiden tot het eindresultaat.
Stap 4: Laat je kind deze stapjes allemaal los van elkaar oefenen.
Stap 5: Voeg de stapjes samen en laat je kind het geheel oefenen.
Stap 6: Laat je kind het succes vieren. Zonder daarbij “Goed zo” te zeggen, zie andere blog 😉
Stap 7: Vraag aan je kind wat ze heeft gedaan om van frustratie naar prestatie te komen, reflecteren 😉
De praktijk van het leren touwtje springen.
Je kind wil graag leren touwtje springen, ze probeert het en probeert het maar het lukt niet. Misschien is ze er nog wel net iets te jong voor. Het leidt tot frustratie, tot huilen en soms tot boosheid. Je vraagt of ze wat hulp wil. Samen ga je kijken wat er voor nodig is om te kunnen touwtje springen. Je kind ontdekt dat het bestaat uit een aantal kleinere stapjes, stapjes die je kind wel snel onder de knie kan krijgen.
Stiekem combineert ze al een paar stapjes, je zegt niets, glimlacht en laat het lekker gebeuren. En dan ineens gebeurt het. Je kind voegt alle stapjes samen en heeft één keer touwtje gesprongen. Je hoeft als ouder niet te zeggen “Goed zo”. Als je naar je kind kijkt en de glimlach op haar gezicht ziet en trots die ze uitstraalt dan weet je dat het goed zit. Je kunt als ouder beschrijven wat je ziet: “Zie ik nu dat je alle stappen combineert en dat je touwtje hebt gesprongen, iets wat je een paar dagen terug nog niet kon. Hoe trots ben je nu op jezelf?”. Waarschijnlijk komt er niet meer uit dan AAAHHH. 😉
De eerste stap, het eerste succes dat is het belangrijkste.
Je zult zien als het één keer gelukt is, je kind het vaker en vaker gaat proberen. Veel mensen denken dat de tweede stap of het tweede succes het belangrijkste is, omdat je dan hebt laten zien dat je het vaker kunt. Ik vind de eerste stap het belangrijkste. Zodra dat je weet, ervaart en voelt dat je het één keer kunt, dan weet je dat je het ook vaker kunt. Als het je niet lukt om één keer succesvol te zijn, dan zal er niet snel een tweede keer komen.
Alle gekheid op een touwtje.
Het touwtje springen is natuurlijk alleen maar een metafoor voor dingen die je in je leven wilt leren. Wat ik hier beschrijf gaat namelijk over executieve functies, 21st century skills of wat ik binnen betekenisvol opvoeden “essentiële vaardigheden” noem. Ontdek hoe je deze essentiële vaardigheden simpel en speels integreert in je opvoeding.
Laat hieronder een reactie achter waar andere ouders van kunnen leren. Wat heb jij gebruikt om je kinderen de essentiële vaardigheden bij te brengen en misschien nog wel belangrijker hoe heb je dit aangeleerd.