Er bestaat geen gouden opvoedtip. Of toch wel?

Print Friendly, PDF & Email

afbeelding - Toverstaf ezine gouden opvoedtip HPHK - ConradIk krijg heel vaak de vraag: “Conrad, kan jij ons geen gouden opvoedtip geven?” In het begin ging ik daar nog serieus op in. Daar er niet zoiets bestaat als een gouden opvoedtip, elke kind is anders, elke ouder is anders en elk gezin is anders is dit lastig.

Dankzij alle ouders, gesprekken en trainingen heb ik toch een gouden opvoedtip ontdekt die voor iedereen werkt, geïnteresseerd? Lees snel verder.

Ik geef meteen de gouden tip weg.

Laat ik meteen de gouden tip weggeven. In de hoop dat je nog even verder leest waarom deze tip zo belangrijk is.
Mijn gouden tip is heel voor de hand liggend, je mag het zelfs een open deur noemen. Mijn gouden opvoedtip is simpel, maar nog niet zo gemakkelijk.
Met grote trots presenteer ik de gouden opvoedtip.

Gouden opvoedtip

Luister naar de behoeftes van je kind,
Hou er rekening mee
En geef er invulling aan!

Welke behoeftes hebben kinderen?

Dit klinkt inderdaad heel simpel. Het is belangrijk om te weten welke behoeftes een kind heeft. Vóórdat ik jou vertel welke behoeftes jouw kind heeft, wil ik je vragen om eerst even terug te gaan naar je eigen kindertijd.
Jouw kindertijd, ga in gedachte terug zover als je kan, toen je 12, 8, 4 of misschien wel 3 jaar oud was.
En, welke behoeftes komen er bij je naar boven?

Lichamelijke behoeftes: eten, drinken, aanraking, tijd?
Emotionele behoeftes: affectie, geborgenheid, veiligheid, tijd?
Sociale behoeftes: erkenning, verbinding, leren, tijd?

Een kleine verrassing: jouw kind heeft precies dezelfde behoeftes als jij!

Misschien zeg jij ook wel ‘van de behoefte “tijd” heb ik nog nooit gehoord’.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik heb deze behoefte namelijk zelf verzonnen en de vrijheid genomen om deze erbij te zetten. Je mag voor “tijd”, ook het woord aandacht lezen.
De behoefte “tijd” is meteen een deel van de oplossing. Om invulling te geven aan welke behoefte van je kind dan ook, heb jij tijd nodig. Tijd lijkt in onze huidige maatschappij een schaars goed te zijn.
Niet als je het aan Stephen Covey vraagt. Hij zou zeggen je vergeet één deel van het woord, het gaat om prioritijd.

Ik heb nu al te weinig tijd hoe maak ik dan extra tijd?

Ik zou willen dat ik een toverstafje had en dat ik meer uren in een dag kon stoppen voor je. De vraag is of dit zou helpen.
Zou jij deze extra tijd besteden aan de opvoeding, aan speeltijd, aan 1 op 1 tijd met je kinderen, aan 1 op 1 tijd met je partner?
De kans is groot dat de tijd zou op gaan aan andere dingen. Daarom heb ik een andere manier voor je. Het liefste wat kinderen van ons willen is onze tijd, zij hebben al van jongs af aan door dat dit kostbaar is. En dat dit voor jou als ouder misschien erg schaars is, ga er dan slim mee om.

Slimmigtijd

Als je naar de andere, echte, behoefte kijkt dan gaat het om erkenning, verbinding, affectie, aanraking etc. Probeer manieren te bedenken waarmee je deze behoeftes kan combineren.

Het enige wat dit vraagt van jouw als ouder is wat creativiteit. Ga eens samen zitten met je partner of wat andere ouders, brainstorm en wissel met elkaar ideeën uit.
De oplossing is namelijk vaak dichterbij dan jij denkt. Jij hebt als ouder veel dagelijkse taken die gedaan moeten worden, waarom zou je deze niet af en toe combineren met de tijd die je met je kind doorbrengt?

Voorbeeld slimmigtijd

Een taak die dagelijks terugkomt is het maken van avondeten. Dan ben jij met 1 taak bezig, zonder afgeleid te zijn door allerlei andere dingen zoals bijvoorbeeld social media. Betrek dan je kind bij het klaarmaken van het eten.
Dat kan al eerder beginnen, bijv. bij het boodschappen doen, opruimen en het kiezen wat je gaat eten.
Maak er een spelletje, vraag of hij de gekste pan uit de kast wil pakken. Bedenk drie manieren om de groente schoon te maken of laat je kind dat doen.

Voordelen van betrekken bij dagelijkse taken.

Jij en je kind hebben samen 1 op 1 tijd en vaak ontstaan daar de mooiste, spontane gesprekken. Door het ‘samen’ erken jij ook dat je kind onderdeel is van het gezin, competent is om te helpen en de verantwoordelijkheid voor een taak draagt.
Bedenk zelf eens wat ze nog meer leren: sorteren, rekenen, lezen, plannen, organiseren, etc.. En ja, het kan misschien in het begin iets langer duren, dat heet investeren. Maar wel investeren in iets heel duurzaams en waardevols.

Hoe weet of ik voldoende 1 op 1 tijd heb gegeven?

Het is geen vaste regel, maar er is een eenvoudige toets. Wat ik je wil vragen voor de komende 14 dagen is het volgende.
Als jij je kind naar bed brengt luister dan eens goed naar wat het zegt. Als hij met allerlei verbale behoeftes komt die volgens jou niet logisch, of niet waar zijn, dan is de kans groot dat jouw kind te weinig aandacht heeft gehad.
Simpel en uit de eerste hand informatie, waarmee je meteen aan de slag kunt!

Be Happy, Stay Happy

Conrad van Pruijssen
Happy Parents Happy Kids