Foto-Happy-Kids-Gelukkige-Kinderen-op-school-voor-een-betere-toekomst-essentiele-vaardigheden-21ste-eeuw-vaardigheden-21st-centry-skills-exective-functions-exectieve-functies Happy Kids Happy Parents Conrad van Pruijssen

Wat bepaalt dat mijn kinderen een gelukkige en succesvolle toekomst krijgen intelligentie, talent, ambitie, discipline, doorzettingsvermogen, toeval, hard werken of 11 essentiële vaardigheden?

Print Friendly

Wat maakt nu dat ene persoon wel gelukkig en succesvol wordt en de ander niet? Hoe kun je er als ouder voor zorgen dat je kinderen een gelukkige en succesvolle toekomst tegemoet gaan. Wat is er voor nodig om succesvol en gelukkig te worden? Welke zaken maken het verschil intelligentie, talent, discipline.

Gelukkige en succesvolle toekomst voor mijn kinderen.
Ik krijg vaak de vraag van ouders wat kan ik als ouder doen om er voor zorgen dat mijn kinderen een mooie, gelukkige en succesvolle toekomst krijgen.
Mijn antwoord is daar kun je als ouder heel veel aan doen, zonder dat je kind jouw leven moet leiden of dat jij je kind te veel gaat pushen en het is ook nog eens heel erg simpel. Ben je als ouder geïnteresseerd in het antwoord lees dan snel verder.

Ouders willen altijd het beste voor hun kinderen.
Ik denk, nee ik weet zeker dat alle ouders het beste voor hun kinderen willen. Dat je als ouders graag wilt of hoopt dat je kinderen de kansen pakken die voorbij komen. Dat je kinderen goed op school zijn, zodat ze later kunnen worden wat ze willen zijn.

Wat maakt nu het verschil tussen onsuccesvol en succesvol.
De vraag is, wat maakt nu dat je kind op school goed kan meekomen. Gaat het om:
– intelligentie
– talent / aanleg
– hard werken
– of is er nog iets anders?

Ik weet zeker dat bovenstaande zaken helpen en toch is er nog iets wat veel belangrijker is. Je kunt namelijk heel intelligent zijn of veel talent hebben. Als je niet weet hoe je hier het beste mee kunt omgaan, wat je moet doen om dit in te zetten en uit te nutten dan heb je er weinig aan. Sterker nog dan kan het best wel eens zo zijn dat je met hard werken nog meer bereikt.

Welke maken dan wel het verschil?
Ik noem het graag de 11 essentiële vaardigheden. Er zijn verschillende andere benamingen voor zoals: essential life skills, 21st century skills, early learning en executive functions (executieve functies). We bedoelen allemaal hetzelfde, het zijn essentiële vaardigheden die je als mens helpen om gemakkelijker te leren, eenvoudiger een taak vol te houden en succesvoller te zijn in de afronding. 
Wat de neurowetenschap ons laat zien is dat deze essentiële vaardigheden (EV) voor een mooiere, gelukkigere en succesvollere toekomst al vrij jong aangeleerd kunnen worden, op een eenvoudige wijze.
Wanneer leer ik mijn kind de essentiële vaardigheden?
Waarom wachten met het aanleren van deze essentiële vaardigheden, als je er vandaag al mee kunt beginnen in je opvoeding. Happy Parents Happy Kids heeft een manier van opvoeden waar deze essentiële vaardigheden (EV) al in verwerkt zitten. 
Betekenisvol opvoeden gaat uit van onvoorwaardelijke liefde en democratische principes en maakt gebruik van opvoedwijsheden die zorgen dat de essentiële vaardigheden aan je kind, bijna automatisch, worden meegegeven zodat je kind een mooiere, gelukkigere en succesvollere toekomst tegemoet zal gaan.

De 11 essentiële vaardigheden zijn:
1. Beheersing: simpel gezegd eerst nadenken voordat je iets doet.
2. Werkgeheugen: in staat zijn om iets te onthouden bij het uitvoeren van (complexe) 
taken.
3. Emotieregulatie: de baas zijn over je eigen emoties om je gedrag af te stemmen en de 
doelen die je wilt bereiken te behalen.
4. Focus: het vasthouden van je aandacht voor langere tijd, ook in een omgeving met veel 
afleiding.
5. Taakinitiatie: een taak voltooien doordat je er tijdig en op een efficiënte wijze mee 
omgaat.
6. Plannen: het maken van een plan om je doel te bereiken en daarbinnen te prioriteren.
7. Organisatie: het organiseren van je werk door informatie en materiaal te ordenen.
8. Timemanagement: in staat zijn om een reële planning te maken, je tijd goed in te 
delen, deadlines te halen en bij te sturen door te leren van het verleden.
9. Doelgericht: doelen te formuleren en realiseren en daarbij het vertrouwen hebben dat 
je het kunt en om te gaan met de tegenslagen onderweg.
10. Flexibiliteit: in staat zijn om aanpassingen te doen, oude ideeën los te laten en nieuwe manieren te omarmen om je doel te behalen.
11. Reflecteren: leren om te kijken naar je eigen gedrag in een groter geheel en je toekomstige gedrag bij te sturen voor het behalen van je doelen.

Hoe kan ik deze essentiële vaardigheden verwerken in mijn opvoeding.
Je zult versteld staan hoe je met een paar simpele aanpassing in je huidige manier van opvoeden deze essentiële vaardigheden op een speelse, leuke en vanzelfsprekende manier kunt integreren in je opvoeding. Het gaat te ver om daar in deze blog op in te gaan. Daarom verwijs ik je graag naar mijn ebook waarin ik je laat kennismaken met de 11 essentiële vaardigheden en hoe je deze kunt integreren in je opvoeding.

Download het ebook en deel hieronder wat jij vindt van het ebook, de 11 geheimen waardoor je kinderen een mooiere, gelukkigere en succesvollere toekomst krijgen.

Als ik niet bang was
Zou ik het durven
Als ik het zou durven
Zou ik slagen.
Als ik zou slagen
Zou ik het kunnen.
Als ik het zou kunnen
Zou ik het willen.
Als ik het zou willen
Zou ik het kunnen.
Als ik het zou kunnen
Zou ik slagen.
Als ik zou slagen
Zou ik het durven.
Als ik het zou durven
Dan was ik niet bang.
Auteur: Mark Insingel (1935)